“Med sjøfly opererer du for det meste utenfor det ordinære flykontroll systemet. Ingen gir deg vind og eller forteller om banen er fri. Som kaptein ombord er det du som kalkulerer og tar avgjørelsene på alle plan. Det er du som administrerer logistikken med drivstoff, brygge og landingstillatelse.”

Å fly et sjøfly er en fantastisk frihetsfølelse. Med sjøfly kan du lande nær sagt hvor det skulle være langs vår lange og bølgebeskyttede kyst og på mange vann i innlandet. Du kan reise til fiskevannet i fjellet. Til badeplassen ved sjøen. Til ferieparadiset i viken i skjærgården, eller til venner ved sjøen eller i fjellet. Du kan kombinere flyging med andre interesser som natur, foto, fiske, jakt, bading eller kanskje lande ved en restaurant for en matbit, eller ved stranden for grilling. Eller på et stille sted, for bare å være alene en stund. Sjøflyet er også ideelt for nyttetransport. Det være seg familie, venner, proviant og bagasje til avisedes liggende steder. Ofte raskere og rimeligere og med mindre byråkrati enn med helikopter.

Etter utdanning vi vil gi deg muligheten til å leie sjøfly her hos oss. Vi vil også kontrollere med jevne mellomrom at du opprettholder et brukbart kompetansenivå, selv om du har vært borte fra sjøflygingen en stund. Er det et annet fly en vårt du planlegger å bruke, vil vi sørge for at du får den beste kompetansen vi kan gi deg for å operere den spesifikke maskinen.

Den praktiske utdanning omfatter minst 10 timer instruksjon i sjøflyging under varierte operasjonelle forhold etter godkjent program. For å starte på den praktiske utdanningen må du ha gyldig PPL-A eller høyere sertifikatnivå. I tillegg stiller Kilen Sjøflyklubb et krav om at alle piloter må ha minimum 100 timers erfaring. For mer informasjon ber vi deg om å ta kontakt med en av våre instuktører.

Priser:

Flyleie: 2880,- per time

Instruktør: 500,- per time.

Klubbmedlemskap: 3000 ,- per år

Sjøflyging gir deg en fantastisk frihet. En frihet som naturligvis krever stor innsikt og stort ansvar for at våre bevegelser ikke skal forstyrre mennesker og natur mer enn nødvendig.

Målet er gjennom gode operasjoner å sikre dette fremkomstmidlets eksistens og utvikling for all fremtid. Målet er å videreføre den akkumulerte kunnskap som Norge besitter i dette faget. Ikke alle piloter i Norge skal fly sjøfly. Men vi vil legge forholdene bedre til rette for de entusiastene vi har, til å skaffe seg muligheten til å lære mer om dette fascinerende faget. Til å oppleve denne flotte friheten og å bruke landets nydelige natur, uten å sette spor etter seg.

Bilde+flyskolen.jpg

Flyprogrammet omfatter blant annet:

• Planlegging og inspeksjon før flyging, herunder av vind- og sjøforhold, klargjøring av flyet, kontroll av flottører.

• Gjennomgåelse av sjømannsmessig utstyr og opplæringen innen knoper og stikk.

• Manøvrering til og fra bøye, kai og strand samt fortøyning og sikring mot vind, strøm, sjøgang og tidevann.

• Manøvrering på vannet under forskjellige vind- og sjøforhold. Korrekt motor-, flaps- og rorbruk.

• Manøvrering i høy baugstilling under motorprøve og når nødvendig for vending, samt kjøring på steppet rett fram og under sving.

• Valg og rekognosering av start- og landingsområde, herunder bedømmelse av vind og sjø og omliggende terreng. Starter og landinger mot vinden, i sidevind og på blankt vann.

• Trening i å avbryte start, landing og innlegg. Helt eller delvis tap av motoreffekt i luften i forbindelse med start. Trening i valg av nødlandingsplass over sjø- og landområder.

• Flyging til fremmed landingsplass i fjellet og på kysten, herunder forberedelse ved innhenting av informasjoner om forholdene på landingsplassen. Stopp og fortøyning på landingsstedet.

For at ikke kostnadene skal bli for høye, satser klubben på flytypen Cessna 172. Denne oppfører seg med to personer om bord, slik en større maskin med full last vil gjøre. Vi gir senere utsjekk på større og mer komplekse typer når behovet måtte oppstå. Vi satser på instruktører med lang erfaring sjøflyging og vi vil gi tilleggskurs for de som ønsker å skaffe seg mer kunnskap innen dette interessante faget.

IMG-4891-1-768x576.jpg

Skolefly

Cessna Reims F172M
Reg. Nr. LN-ASB
Serie Nr. F172-1151 / Byggeår 1974
Max vekt: 1043 kg

Flottører: EDO 2000

Flyet som benyttes til utdanning er en Cessna 172 med registrering LN-ASB. Dette flyet eies av klubben, og kan leies for private formål etter endt utdanning. Flytypen er et høyvinget, fireseters småfly produsert av det amerikanske selskapet Cessna Aircraft Company. Det er bygget i aluminium og er utstyrt med en 150 hestekrefters firesylindret boksermotor fra Lycoming med faste propellblader. Vi gir senere utsjekk på større og mer komplekse typer når behovet måtte oppstå. Vi satser på instruktører med lang erfaring sjøflyging og vi vil gi tilleggskurs for de som ønsker dette.